torsdag 14 juli 2016

Hett i hyllan #48

Jag bara gissar nu, men jag tror inte jag är ensam om att ha en del böcker i hyllan som stått där i evinnerliga tider. Är det inte dags att de där, halvt, bortglömda böckerna får ta lite plats och synas? Jo, det tycker jag. Verkligen. Därför kommer de, en efter en, att dyka upp här varje torsdag under rubriken Hett i hyllan. Lite lagom tvetydigt, eller hur? Vad har du för dolda skatter i hyllan?

Det känns lite som att de olästa böckerna från bokrean 2013 tar upp halva bokhyllan...
Jag har i efterhand förstått att Jag reser ensam (underligt nog heter den Charlotte Isabel Hansen på norska) av Tore Renberg är tredje delen i serien om Jarle Klepp. Något jag inte visste när jag köpte den. Eftersom jag har något slags (förmodligen) bokstavskombination som gör att jag helt enkelt inte klarar att läsa serier i något annat än rätt ordning så har den blivit stående.

Helst vill jag ju inte köpa fler böcker i en serie utan att ha läst något och eftersom detta, som sagt, är tredje delen så blir det ju ett slags moment 22. Men...

...alla tre böckerna har blivit film. Jag har alla tre filmerna inspelade. Alltså funderar jag på att ersätta bokläsningen av de två första delarna till filmtittande i stället. Kan det fungera? Jag tror i och för sig att jag faktiskt redan har sett andra delen, Mannen som älskade Yngve, men säker är jag inte. Det spelar säkert ingen roll heller. Till min stora förvåning så ser jag nu att det dessutom finns fem böcker i serien. Suck.

Om du också vill vara med och visa upp dina böcker, antingen heta hyllvärmare eller heta av någon annan anledning, så lägg gärna in en länk här nedanför. Då hittar jag dig mycket lättare.

12 kommentarer:

  1. känner inte igen filmen... http://hannelesbibliotek.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, ingen av filmerna är väl jättekända.

      Radera
  2. Jag kan trösta dig med alla böckerna inte finns översatta till svenska. Mannen som älskade Yngve kom på svenska för kanske tio år sedan och klassades då som ungdomsbok. Jag tror att Jag reser ensam går alldeles utmärkt att läsa som fristående bok. Filmatiseringarna är sevärda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag lutar åt att det blir att jag ser de två första filmerna, sedan läser tredje boken och sist ser den filmen :)

      Radera
  3. jag vill också läsa serier i rätt ordning. i regle händer det ju något med huvudpersonen/huvudpersonerna i varje del. här kommer mitt svar för dagen: http://mrscalloway.blogspot.se/2016/07/hett-i-hyllan_14.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir otroligt avigt om man läser i fel ordning, i alla fall i mitt huvud.

      Radera
  4. Har läst en bok av den författaren och den var ingenting för mig. Min lilla pärla finns här http://boklysten.blogspot.se/2016/07/hett-i-hyllan-48.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där... jag tror som sagt att jag har sett andra filmen och om jag har gjort det så gillade jag den :)

      Radera
  5. Har varken hört talas om boken eller författaren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så där kan det bli när man handlar på bokrean :)

      Radera
  6. Jag läste den (på norska) utan att veta att det var en serie. Gick bra när man inte visste :-) Sen har jag sett filmen också. Utan att ha sett de andra...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja ja, när man inte VET att det är en serie så funkar det ju, men så fort man VET... ;)

      Radera